Zdravotní prospěšnost skákání

Podle celé řady dalších studií patří skákání na trampolíně k jednomu z nejzdravějších pohybů vůbec, kromě bezva zábavy také významně podporuje zdraví. Zdravotní prospěšnost skákání uváděnou ve studiích lze shrnout do následujících bodů:

Trampolíny jsou skvělým prostředkem pro zlepšení koordinace pohybů, efektivní protažení těla a zlepšení koncentrace.
Při skákání na trampolíně se posiluje síla, flexibilita, výdrž i aerobní kapacita.
Skákání podporuje krevní oběh, napomáhá snižování cholesterolu i krevního tlaku a posiluje srdce.
Skákání na trampolíně vede ke zvýšení kostní hustoty, tím je možné předcházet osteoporóze.
Díky měkkým dopadům šetří cvičení na trampolínách klouby a zároveň působí jako balanční plošina pro zpevnění a posílení svalů.
Při skákání se spotřebuje o 15 % více energie než při běhání, navíc bez zbytečné zátěže kloubů.
Na trampolíně se mimo jiného posilují i hluboké břišní a zádové svaly a svaly pánevního dna.
Skákání podporuje pohyb lymfy, tím pádem také očistu organismu od škodlivých látek.
Skákání zvyšuje aktivitu kostní dřeně produkující červené krvinky.
Skákání zlepšuje reakční rychlost, prospívá zraku a zlepšuje rovnováhu.
Skákání odbourává stres, podporuje dobrou náladu a zlepšuje kvalitu spánku.


Jak ji ale poznat a vybrat tak pro sebe tu pravou trampolínu?

Před výběrem zvažte volný prostor a plánované využití.
Samotnému pořízení by mělo předcházet rozmyšlení se, zda bude trampolína využívána pouze jako příležitostný objekt zábavy nebo pro pravidelné cvičení. Pro děti lze tedy doporučit menší rozměry do průměru 3 m. S ohledem na jejich bezpečnost volte vždy modely s vnitřní ochrannou sítí. Ta zabrání nebezpečným dopadům nejen na prostor s pružinami, ale především vypadnutí dítěte mimo prostor skákací plochy. Je lépe volit trampolíny, jejichž konstrukce sítě je spojena s konstrukcí trampolíny a její nohy dosahují až k zemi. Síť tak v podstatě stojí samostatně na zemi a spojení s trampolínou dodává celé konstrukci vyšší stabilitu.

Pokud trampolína stojí na dlouhodobě na zahradě, stín pod ní rádi vyhledávají domácí mazlíčci a zvířata, ale mohou se sem zatoulat i malé děti. Pro zabránění vstupu pod trampolínu proto používejte spodní ochrannou síť. K ochranně skákací plochy slouží naopak krycí plachta, díky které zajistíte ochranu před vlivy počasí. Stabilita trampolíny je jedním ze základních bezpečnostních prvků. Ve vaší výbavě by tedy neměla chybět ani kotvicí sada, kterou upevníte trampolínu pevně k zemi pomocí pásů a bodáků / kolíků. Pro bezpečný vstup i opuštění trampolíny, především u dětí, zas používejte přístupový žebřík, nejlépe s protiskluzovými stupínky.

Proč je skákání na dětské trampolíně tak zdravé?


Jak poznat bezpečnou a kvalitní trampolínu?

Zda je trampolína opravdu bezpečná zjistíte až při porovnávání materiálů, ze kterých je vyrobena. Levné nabídky lákají svou příznivou cenou, nicméně kvalita zpracování většinou nebývá valná a mimo rychlé zničení hrozí i vážná rizika v podobě úrazů. Chtějte tedy vždy takovou trampolínu, která má skákací plochu ze speciálního, tzv. neabrazivního materiálu amerického typu, jež vyniká svou hladkostí, nezpůsobuje odřeniny, má vysokou pevnost v tahu a paměťový efekt – proto je u něj zaručena delší životnost. Materiál tyčí by také měl mít sílu alespoň 1,4 mm, samozřejmostí je již zmíněná vnitřní ochranná síť s nohami spojenými s trampolínou a dosahujícími až na zem.

Vždy proto nakupujte pouze u prodejců, jež mají za sebou určitou historii působení na trhu, a ověřte si také reference dřívějších zákazníků. Solidní společnosti, kterým nejde pouze o vidinu rychlého zisku, obvykle nabízejí vždy výše popsanou kvalitu materiálů a hlavně nabídku odpovídajícího příslušenství a náhradních dílů ve stejné kvalitě. Zároveň tím máte zaručeno, že příslušenství a díly budou kompatibilní s vaší trampolínou – u levných trampolín je obvykle možnost budoucího pořízení příslušenství nemožná z hlediska kompatibility.


Kde všude lze trampolínu umístit?

Trampolínu vždy umísťujte na zcela rovný povrch. Umístění ve sklonu může způsobit nejen vypadnutí, ale podepíše se výrazným způsobem na životnosti trampolíny. Neumisťujte ji ani na vyloženě pevný povrch, protože vlivem dopadů a otřesů materiály velmi trpí a dochází tak k rychlejšímu opotřebení. Ideální je např. geotextilní podložka používaná pro nadzemní bazény nebo rovný travnatý povrch.

Okolo trampolíny je také nutné mít dostatek místa kvůli bezpečnosti uživatele i přátel v okolí. Doporučen je volný prostor alespoň 1 m po celém obvodu. V případě, že trampolínu budete umísťovat uvnitř, např. v dětském pokoji, myslete také na prostor nad trampolínou a výšku místnosti. Opět by zde měl být dostatek prostoru pro výskoky, aby nedocházelo ke zbytečným zraněním.

Související

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *